Glucose – Uitleg wat glucose in je lijf doet

Steeds praten we bij een keto dieet over brandstoffen voor je lichaam. Omdat je lichaam kiest tussen vetten en suikers. Die suikers heten ook wel glucose. Op een simpele manier zullen we uitleggen wat glucose nu precies is en wat het voor en met je lichaam doet.

Glucose honing

In je lichaam bevindt het spijsverteringskanaal, dat is de weg van je mond totdat het als ontlasting je lichaam verlaat. Het begint dus in je mond. Het voedsel gaat dan via de slokdarm naar je maag en dan verder door naar je darmen.

Langs die weg worden allerlei sappen aangemaakt om het voedsel te verwerken. Onder andere maagsappen. Maar er komen ook hormonen aan te pas. Een belangrijk orgaan is onze alvleesklier. Deze maakt namelijk diverse hormonen en sappen aan.

De koolhydraten die in veel van onze voeding zitten worden in ons lichaam omgezet in glucose (suiker).


Koolhydraten zitten bijna in al je voeding. Of het nu broccoli is of erwten, aardbeien of bananen. Overal zitten koolhydraten in. In het een wat meer dan in het ander.

Er zijn ook voedingsmiddelen met extreem veel koolhydraten. Deze voedingsmiddelen worden bijvoorbeeld vaak gegeten door wielrenners in de Tour de France. Een van deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen is pasta.


Glucose in verse pasta

Maar ook in rijst, brood, snoep, aardappelen, frisdrank zitten veel koolhydraten. Ons lichaam gebruikt deze koolhydraten dus als energiebron.

In principe is glucose dus brandstof voor ons lichaam.

Het is daarom van belang dat we weten waar en hoeveel koolhydraten in onze voeding zit. Want bij te veel koolhydraten zal het lichaam niet in ketose raken.

Daarom is het van belang een koolhydraatarm dieet te volgen. Via ons Keto dieet schema vindt u heerlijke, makkelijke koolhydraatarme recepten.


Glucose: Wat is dus Glucose en hoe werkt het?

Glucose is afkomstig uit de koolhydraten (suikers) die in je voeding zitten. Via je voeding komt glucose je lichaam binnen. Suikers zitten in bijna al ons voedsel. Maar hoe werkt het nu precies in je lichaam?

Om goed te kunnen functioneren heeft je lichaam voedingsstoffen, oftewel brandstof, nodig. Er is een groep van voedingsstoffen die in je dagelijkse voeding zit en daar dus energie door leveren. Deze voedingsstoffen noemen we macronutriënten. Ook eenvoudig Macro’s genoemd.

Macro’s kun je indelen in 3 groepen:

  • Eiwitten
  • Vetten
  • Koolhydraten

De glucose is dus een belangrijke brandstof voor het lichaam. Koolhydraten zoals zetmeel en suikers komen na vertering voornamelijk als glucose in ons bloed terecht. Vervolgens nemen de weefsels glucose op waar het verbrand kan worden. Hierbij ontstaat energie voor het lichaam.


Glucose is energie voor je lichaam

Je lichaam heeft energie nodig. Niet alleen om te bewegen en te denken. Maar ook om simpelweg te ademen. De energie (brandstof) die je hiervoor nodig hebt, haalt je lichaam uit de voeding, voornamelijk uit glucose.


glucose geeft vrouw energie

Al je organen hebben dus glucose nodig om te kunnen werken. Niet alleen je hersenen maar bijvoorbeeld ook je darmen, de spieren, het hart, de lever en de nieren.

Ons lichaam kan namelijk niet zonder deze brandstof. Je hebt altijd en overal energie voor nodig. Je loopt, denkt en doet van alles. Dus zonder aanvoer van nieuwe energie (brandstof) zou je niet meer kunnen functioneren.

Zelfs als we niks doen en de hele dag luieren, dan verbruikt het lichaam nog steeds energie.


Wat doet glucose?

Voedingsmiddelen met koolhydraten worden dus in je maag en darmen omgezet tot glucose.
De wand van je darmen neemt de glucose op en geeft dit door aan het bloed waar het vervolgens wordt opgenomen. Daarom noemen we de glucose ook wel ‘bloedsuiker’ .

Dit ‘bloedsuiker’ wordt via ons bloed vervoerd naar de spieren en organen.

Zo voorziet de opgenomen glucose het hele lichaam van brandstof (energie). Het is dus ook normaal dat we een bepaalde hoeveelheid suiker in ons bloed hebben. Deze is nodig om direct over energie te kunnen beschikken.

Wel zijn er verschillende soorten koolhydraten. Er is namelijk een verschil tussen snelle en langzame koolhydraten. Het bloedsuikergehalte reageert vrij snel op eten waar (snelle) koolhydraten in zitten. Veel bewerkte producten zoals koek, chips, snacks, witmeel producten, enz. zorgen ervoor dat de bloedglucosewaarde meteen begint te stijgen.

Normaal gesproken blijft de bloedsuikerwaarde stijgen tot zo’n één of twee uur na de maaltijd met koolhydraten en is ongeveer 3 uur na de maaltijd het laagst.

Bij gezonde mensen kan het lichaam zelf de bloedsuikerwaarden regelen en ervoor zorgen dat dit in balans blijft. Als je diabetes hebt doet het lichaam dit niet goed genoeg, of helemaal niet.


Glucosegehalte in het bloed

Het lichaam is dus voortdurend bezig met het vinden van het juiste evenwicht in het glucosegehalte in je bloed.

Keto-dieet-schema-glucose-grafiek

Al vrij snel na het eten van een maaltijd met (snelle) koolhydraten begint het bloedsuikergehalte te stijgen. Het hormoon insuline zorgt er vervolgens voor dat de weefsels de glucose kunnen opnemen, waarna dit gehalte in het bloed weer zal dalen.

Op deze manier blijft het bloedsuikergehalte weer in balans en zorgt het lichaam ervoor dat het glucosegehalte in het bloed binnen de normale waarden blijft.


Meten van de suikers in je bloed

Om de bloedsuiker te meten wordt vaak in de vinger geprikt om een druppel bloed te krijgen. Deze druppel bloed doe je op een speciale teststrip. Deze teststrip doe je in een glucosemeter. Die geeft dan aan hoe hoog de bloedsuikerwaarde op dat moment is.

Er bestaan verschillende soorten bloedsuikermeters met bijpassende teststrips. Ze werken vaak net iets anders, maar het principe van vingerprikken is bij allemaal hetzelfde.

Glucose meter om bloedwaarde op te meten