Beweging – Waarom iedere vorm van beweging helpt bij gezondheid

Sporten of bewegen is net zo belangrijk als voeding. Kom in beweging op de manier die bij jou past.

Een groot aantal mensen staat in de ochtend op, vervoeren zich zittend in de auto naar hun zittende kantoorwerk.

Gebruiken de lunch zittend, waarna ze zittend in de auto terugrijden en thuis de gehele avond op de bank voor de tv zitten.

In bed gaan liggen en dit patroon herhalen. Klinkt wellicht overdreven maar bedenk maar eens hoe actief je zelf eigenlijk bent.


Beweging, wij mensen zijn gemaakt voor beweging

Ons bewust zijnde dat we genetisch ontwikkeld zijn als jagers (oertijd) is het logisch dat we overgewicht creƫren. Gezond bewegen als fietsen naar je werk, wandelend boodschappen doen, af en toe gaan staan achter je bureau, de trap nemen zijn naast een keto dieet een prima begin.

Motiveer jezelf tot minimaal 2x per week te gaan sporten.

Hardlopen is de meest beoefende sport in Nederland, terwijl het door veel wetenschappers inmiddels is aangetoond dat dit niet de meest effectieve methode is om fit te worden en sterk te blijven.

Je spieropbouw is nihil en je vetverbranding is laag doordat je een relatief hoge hartslag krijgt. Hardlopen is natuurlijk altijd beter dan niet sporten.

Op middelbare leeftijd is het bovendien uitkijken voor blessures door de klappen die je gewrichten moeten opvangen tijdens het rennen.


Overweeg krachttraining voor bewegen met het beste resultaat

Het is een beter idee om aan krachttraining te doen. Dit hoef je niet te zien als gewichten de lucht in te gooien in een sportschool. Er is tegenwoordig genoeg creatief aanbod in trainen met je eigen lichaamsgewicht.

Met krachttraining blijft je hartslag relatief laag wat leidt tot een hogere vetverbranding.

Je bouwt spiermassa op wat resulteert in een algemene hogere verbranding want je lichaam moet harder werken als je meer spieren hebt. Ook in stilstand. Dus dat is een mooie positieve cirkel waar je in terecht komt.


Wat je ook kiest kom in beweging

Ben je nu een fervent hardloper liefhebber dan kun je heus wel een keer lopen in de week, voor dat fijne buitengevoel en adrenaline roes. Het gaat erom dat je je bewust wordt van je lichaam, hoe je ermee om gaat op een gezonde manier en dat je de resultaten behaald die je je voor ogen hebt gesteld.


beweging zoals wandelen is belangrijk

Ga in het weekend het bos in voor een flinke wandeling en een frisse neus. Kies een hobby die veel beweging vereist: salsadansen, de omgeving verkennen met de fiets en ergens picknicken, neem een hond of leen er een.

Weest bewust en handel hiernaar, je zult zien dat je energielevel alleen maar gaat toenemen naar gelang de toename van beweging. Je gaat het nog lekker vinden!

In combinatie met een goed dieet zorgt beweging voor een optimaal resultaat.