Stress relativeren – Het relativeren van stress om af te vallen

Stress relativeren heeft meer impact op je lichaam dan je misschien zou verwachten.

Stress verhoogt het adrenalinegehalte in je bloed en de bijnieren gaan het hormoon cortisol produceren.

Adrenaline heeft verschillende werkingen waaronder het vergroten van de pupillen en vernauwen van de bloedbanen, maar de focus ligt op dat adrenaline de waardes van de bloedglucose verhoogt door stimulatie van de lever.


Stress Relativeren en Hormonen

Cortisol heeft verschillende functies zoals helpen bij controle van de bloedsuikerspiegel, het afremmen van ontstekingswaarden en het immuunsysteem.

Cortisol heeft als 2e naam stresshormoon.

De bijnieren produceren cortisol in het geval van (psychische) stress. Als iemand langdurig stress ondervindt is de cortisolspiegel hoog. Dit zorgt ervoor dat de insulinespiegel ook omhoog gaat.

Het lichaam raakt ontregeld: zie het als een onderdeel van auto dat stuk is en niet tijdig wordt gerepareerd. Andere onderdelen moeten hierdoor harder werken en gaan sneller slijten waardoor de schade aan de auto steeds groter wordt.

Zo werkt ons ingenieuze lichaam ook. Een van de voorbeelden is dat je geen vet kunt verbranden als de insulinespiegel hoog is.


Methodes om Stress te Relativeren

Stress is een niet-zichtbare ziekmaker van ons lichaam. Je kunt stress leren te relativeren met deze methodes:

  • Ontwikkel een takensysteem: door de berg van je to-do-list in te delen in taken zijn ze af te vinken en wordt de berg zichtbaar kleiner.
  • Daag jezelf uit maar leg de lat op gezonde hoogte: blijf jezelf ontwikkelen en bepaal een groeitempo wat je positieve spanning geeft. Rek je grenzen op maar ga er niet vol gas overheen.
  • Koppel een correct gevoel aan stressvolle situaties: was het zelfverzonnen stress, viel het uiteindelijk erg mee achteraf en is alles gelukt wat je af wilde krijgen? Wat was jouw aandeel in je gevoel van stress? Bedenk hoe je dit de volgende keer anders in kunt vullen.
  • Leg een pen en papier naast je bed: ’s Nachts schieten je gedachten van links naar rechts in tijden dat je stress ervaart. Het helpt heel erg goed als je ze opschrijft. Letterlijk uit je hoofd op het papier plaatst. Je zult ervaren dat je hierna de rust hebt om verder te slapen.
  • Douche voortaan in de avond: visualiseer dat je dag met het water door het putje ziet glijden. Visualisatie is een erg sterke tool om jezelf tot iets te zetten. In dit geval verdwijnt alle stress van de dag in het putje en ben je het kwijt voordat je je bed in duikt.

Stress-relatieveren-met-To-Do-lijst
Stress-relativeren-door-laat-te-douchen

Stress door de verandering

Het veranderen van je lifestyle door een keto dieet schema kan ook wel degelijk stress veroorzaken. Voordat iets een gewoonte wordt vereist dit een strakke planning.

Gericht boodschappen doen, een goede basisvoorraad in huis hebben en vooruit koken.

Je zult de eerste weken van de 30 dagen af en toe het gevoel hebben dat je tijd te kort komt. Zie het als een weggetje dat je af moet lopen om bij je gezonde Ik te komen.

Elke dag kom je een stukje dichterbij en als je de testfase ook achter de rug hebt weet je niet beter en heb je je nieuwe ritme volledig onder controle. Gun jezelf de tijd om dit keto dieet te volgen.

Je geeft jezelf tenslotte een gezond leven cadeau, inclusief een mooi lijf. Relativeer ook hier op moeilijke momenten dat alle nieuwe leerprocessen lastig zijn, geen man overboord.