Suiker – De grote boosdoener toegevoegd suiker in je eten

Al het suiker wordt weggelaten uit het Keto Dieet. Waarom is het ziekmakend? Ontdek hier de sluipnamen die de voedingsindustrie gebruikt.

 Suiker is enorm in opspraak de laatste jaren. Je kunt dit zien als het nieuwe roken, het is op de “verbanlijst” geplaatst. Gelukkig, want het is ziekmakend voor ons lichaam.

Suiker zorgt voor een piek van de bloedsuikerspiegel. Deze piek moet weer naar beneden gehaald worden met het hormoon insuline. Als dit hormoon te veel en te vaak in actie moet komen wordt er vet opgeslagen in het lichaam.

Dat betekent dus vetopslag. En dat is precies wat je niet wilt tijdens jouw dieet schema.


Suiker en de Gevolgen

Door overproductie van insuline door suikerinname worden ook andere hormonen uit balans gebracht in je lichaam. Hormonen zijn spelers in verschillende vormen van kanker, dus dit wil je niet.

Veel suiker verhoogt het risico op borstkanker, darmkanker en hart-en vaatziekten. Depressie en mood-swings worden ook in verband gebracht met disbalans van je hormoonstelsel.


een volle lepel met suiker

Het verstoort de balans van mineralen in je lichaam, het verstoort de opname van calcium en magnesium. Beiden hard nodig om je botten stevig te houden.

Ook leidt tot disbalans van de darmflora. Dit kan o.a. leiden tot overgroei van candida, een gist in je darmflora. Dit zorgt voor ondermijning van je immuunsysteem.

Door te veel inname wordt endorfine over-gestimuleerd waardoor je onrustig, labiel en nerveus kunt raken. Het kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.

Suiker is de oorzaak van Diabetes type 2, een van de snelst groeiende ziektes op dit moment.

Je went aan eten waar het inzit. Zo zal je het in het begin erg missen.

Je smaakpapillen zijn cellen, ze vernieuwen zich ongeveer elke 10 dagen. Je gaat dus anders proeven. Geef jezelf de tijd om hieraan te wennen. Je gaat het eten écht proeven na deze 10 dagen, er wordt niks verbloemd of gemanipuleerd door de suiker.

Hierdoor ga je ondervinden dat bepaalde voeding echt niet zo lekker is als je dacht. En ontdek je nieuwe voeding doordat je nieuwe keuzes maakt. Win-winsituatie.

Suiker Verstopt in Voeding

Er zijn vele schuilnamen en vervangers die misschien nog wel slechter en meer verslavend zijn.

Bijvoorbeeld de suikervervanger Aspartaam, gebruikt in light producten om de zoete smaak te vervangen, staat bekend om zijn bijwerkingen en je wordt er alleen maar dikker van. Hier volgen er nog een paar:

  • Agavesiroop
  • Ahornsiroop
  • Bietenstroop
  • Cassonade
  • Dadelstroop
  • Demerara
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Esdoornsiroop
  • Fructose
  • Galactose
  • Glucose
  • Glucosestroop
  • HFCS (High fructose Corn Syrup)
  • Invertsuiker
  • Maisstroop
  • Melasse
  • Maltose
  • Sacharose
  • Sapconcentraat
  • Tarwesuiker

Lees je etiketten dus met zorg en kies bewust.