Tarwe en gluten – Waarom tarwe helemaal niet gezond is

Gluten is een eiwit en onderdeel van tarwe. Zonder dat je het weet kun je hier overgevoelig voor zijn.

Je eet tijdens het Keto Dieet schema lekkere een gezonde dingen. Vele van ons zijn gewend om brood, pasta of bijvoorbeeld aardappelen te eten.

Het is snel, gemakkelijk en het vult zo lekker. Maar de komende tijd moet je deze producten laten staan. Je eet geen tarwe en geen gluten.


Tarwe en gluten, eerst wat zijn gluten

Gluten is een eiwit en onderdeel van tarwe, rogge, spelt, gerst en kamut. Veel haverproducten zijn ook “besmet” met tarwe in het ontwikkelproces dus deze bevatten dan ook gluten.

Meel, bloem maar ook moutmeel van deze granen bevatten gluten. Ook veel andere (kant-en-klaar) producten bevatten gluten zoals couscous, koekjes, paneermeel, pasta’s, sauzen, bindmiddelen, soepen, snoep en kant-en-klaarmaaltijden.


een bord vol tarwe koekjes

Sommige mensen kunnen geen gluten verdragen, wat kan leiden tot maag-darmklachten.

De wanden van de darmen fungeren als barrières die bepalen wat de bloedsomloop in mag om te worden getransporteerd naar de organen. Kleine openingen, “tight junctions”, in de darmwand laten water en voedingsstoffen door, maar de schadelijke stoffen worden geblokkeerd.

Deze tight junctions worden losser d.m.v. beschadiging veroorzaakt door o.a. stress, darminfecties, toxische belasting (medicijngebruik) en intolerantie. Als de tight junctions losser worden, wordt de darm meer doorlaatbaar (lekkend-darmsyndroom) waardoor bacteriën en gifstoffen erdoor kunnen en in de bloedbaan terecht komen.

Dit kan overal in het lichaam ontstekingen veroorzaken en mogelijk een reactie van ons immuunsysteem uitlokken.


Oorzaken van een lekkend-darmsyndroom

Hieronder een paar factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van een lekkend-darmsyndroom:

  • Overmatige suikerinname
  • Non-steroïde anti inflammatoire medicijnen (NSAID’s): lange termijngebruik van NSAID’s zoals ibuprofen kan de darmdoorlaatbaarheid verhogen
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Voedingstekorten: tekorten aan vitaminen A, D en zink worden in verband gebracht met darmdoorlaatbaarheid
  • Ontstekingen: chronische ontstekingen door het gehele lichaam dragen bij aan een lekkende darm
  • Slechte darmgezondheid: er zitten miljoenen bacteriën in de darmen, sommige zijn gunstig en sommige zijn schadelijk. Als deze balans verstoord wordt kan dat de barrièrefunctie van de darmwand aantasten.

Darmdoorlaatbaarheid of “leaky gut” wordt niet erkend als medische diagnose. Al zijn er veel wetenschappers die deze aandoening aanwijzen als veroorzaker van allerlei aandoeningen:

  • Het chronisch vermoeidheid-syndroom (CVS)
  • Fibromyalgie
  • Migraine
  • Multiple sclerose
  • Voedselovergevoeligheid
  • Schildklierafwijkingen
  • Autisme

Onder artsen bestaat wel de overeenstemming dat verhoogde darmdoorlaatbaarheid voorkomt bij chronisch (ontstekings-gevoelige) ziekten. Coeliakie is een auto-immuunziekte die gekenmerkt wordt door een grote gevoeligheid voor gluten.

Meerdere studies constateren dat de darmdoorlaatbaarheid bij mensen met Coeliakie groter is, er is zelfs een studie die constateert dat de darmdoorlaatbaarheid bij coeliakiepatiënten direct na consumptie van gluten toeneemt.

Het is dus heel erg belangrijk om de darmflora zo optimaal mogelijk te houden. Een gluten-intolerantie hoeft niet altijd uitgesproken merkbaar te zijn, tenzij je er zeer gevoelig voor bent.


Waarom eten we zoveel tarwe

Tarwe is een grondstof die ontwikkeld is omdat het een goedkope grondstof is. Het zit dan ook overal in, lees de etiketten maar eens goed. In ons genetisch begin als mens bestond tarwe niet. Ons lichaam herkent dit dan ook niet als voeding.

Het is vulling, het voegt niks toe. Aangezien we gaan voor het goed voeden van ons lichaam, is tarwe tijdens het Keto Dieet een no-go.


Tarwe-en-gluten-op-een-weiland