Zuivel – Ook zuivel weglaten uit je dieet heeft voordelen

Zuivel is een ‘no-go’ tijdens jouw Keto Dieet schema. Waarom lees je hier.

Wij zijn het enige zoogdier dat voor zo’n lange levensperiode moedermelk blijft drinken.

In de westerse wereld worden we opgevoed met zuivelproducten. Niet omdat het zozeer goed is voor ons, maar eerder omdat de zuivelindustrie hier veel baat bij heeft.

In feite zijn we hiermee het enige zoogdier wat voor zo’n lange levensperiode moedermelk blijft drinken, en dan ook nog van een ander zoogdieren-soort en in de natuur is dit niet gebruikelijk. In heel veel andere culturen wordt geen melk gedronken.


Productie van zuivel met hormonen

Een zoogdier, waaronder de mens, kan pas moedermelk produceren als het kind daadwerkelijk geboren is. Melkkoeien daarentegen moeten ook melk produceren op het moment dat ze zwanger zijn.


zuivel komt van deze koeien

De koeien krijgen hiervoor extra hormonen toegediend zodat ze de melk ook tijdens de zwangerschap blijven produceren. Deze hormonen die niet bedoeld zijn voor mensen maar komen wel in deze melk terecht.


Lactose-intolerantie

Er wordt ook steeds vaker lactose-intolerantie vastgesteld bij (jonge) mensen. Ons lichaam gaat in verzet. De consumptie van melk wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholteontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis.

Melk en melkproducten bevatten lichaamsvreemde eiwitten die eerst door het lichaam moeten worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Het enzym, lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt.

Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase kan bij veel consumptie van melk en melkproducten tot problemen leiden.

Melk en melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dit kan een verminderde opname van voedingstoffen tot gevolg hebben.

Niet elk lichaam is in staat om de omzetting van lactose naar lactase te verwerken. In dit geval gaat het immuunsysteem aan de slag en ontwikkeld een allergie. Je hoeft niet altijd te merken dat je een intolerantie hebt. Feit is dat je darmflora verstoord raakt.


Alternatieven voor zuivelliefhebbers

Zure melkproducten en geiten-en schapenkaas of -melk worden beter verteerd en zijn minder slijm-vormend. Harde kazen zoals Parmezaan bevatten minder lactose dan zachte kazen zoals mozzarella. Als je klaar bent met je keto dieet adviseren we dan ook dat je dit soort kazen kiest voor over je pasta of kies geiten- of soya yoghurt als alternatief.

Soya yoghurt (naturel) is een prima vervanger voor bechamelsaus in een lasagne, of in plaats van melk bij het maken van een stampot.

Zuivel-van-harde-kazen-minder-lactose