Ketose – Waarom in je ketose wil raken tijdens een keto dieet

Als je het Keto dieet volgt, raakt je lichaam in ketose.


Ketose wat is dat precies en hoe werkt Ketose

De brandstof die ons lichaam nodig heeft halen we uit koolhydraten. Koolhydraten zijn namelijk een brandstof. We hebben dus deze koolhydraten nodig, zoals een auto benzine nodig heeft.

Als je nu geen of bijna geen koolhydraten binnen krijgt, heeft je lichaam geen brandstof meer.

Maar aangezien we brandstof nodig hebben, zoals de auto zijn benzine, gaat ons lichaam op zoek naar een vervangende brandstof. De auto zou misschien voor gas kiezen, ons lichaam kiest voor vet.

Ons lichaam schakelt zonder de brandstof van de koolhydraten over op de verbranding van vet. Dat is je nieuwe energie (brandstof) . Dit is het proces waarbij je lichaam op ketonen gaat werken.

Als je lichaam op ketonen functioneert ben je in ketose. Jouw lichaam heeft dan de ketonen als brandstof, in plaats van de koolhydraten.

Als je weet waarom het “in ketose zijn” belangrijk is, heb je de grootste kans van slagen van het keto dieet.

Het is per persoon verschillend hoe lang het duurt voordat je in ketose bent. Dat hangt er van af hoe serieus je je aan het keto dieet houdt. Je moet natuurlijk die koolhydraten vermijden omdat anders het keto dieet schema geen resultaat heeft.

Als je je goed aan het dieet houdt, zul ja na enkele dagen in ketose zijn, en kan je vetverbanding beginnen.


Wanneer ben je dan in ketose?

Vergeet niet dat elk mens en ieder lichaam verschillend is. Dus ieder lichaam heeft een andere tijd nodig om in ketose te raken.

Maar na enkele dagen zul je in ketose zijn, wat niet betekent dat je lichaam er nu helemaal aan gewend is.

Het kan zijn dat je je de eerste dagen een beetje vreemd voelt. Misschien wat slapjes, of je hebt het gevoel niet helemaal fit te zijn. Dit wordt ook wel de keto griep genoemd.

Keto griep is onschuldig en meestal na 2 à 3 dagen weer over.

Niet iedereen krijgt deze verschijnselen. Dus hoe weet je nu of je wel of niet in ketose bent?
Je kunt dat zelf testen. Er zijn ketose strips in de handel. Daarmee kun je in wat urine testen of en hoeveel ketonen er in je urine zitten.


Ketose kan je meten met ketsoe strips

Ook aan bovengenoemde symptomen kun je merken dat je in ketose bent of raakt. Er zijn nog wat meer symptomen. Ook deze verdwijnen na korte tijd als je lichaam zich heeft aangepast aan de nieuwe brandstof.

Zo kun je ook wat last hebben van een slechte adem. Niet fijn natuurlijk, maar wel het bewijs dat je in ketose bent. Vaak helpt het wanneer je wat meer water drinkt. Of eet een stukje kauwgum. Kijk dan wel even op de verpakking of er geen koolhydraten of suikers in zitten.


Nog een paar voorbeelden die voor kunnen komen in het begin van je Ketose:

  • Afvallen (meestal door vochtverlies)
  • Tragere stoelgang. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe eetgewoonte. Veel water drinken kan ook hier helpen.
  • De eerste dagen kun je een beetje misselijk zijn.
  • Je kunt wat vermoeider zijn dan norrmaal.
  • Ook komt minder eetlust voor. Dat komt omdat je door het keto dieet een verzadigder gevoel hebt.
  • Hoofdpijn kan in de eerste dagen voorkomen door de lage inname van koolhydraten.

Deze bijwerkingen die je zou kunnen hebben met ketose zijn bijna altijd van zeer korte duur en gaan vanzelf over. Wat wel blijft is het verzadigde gevoel. Dus geen hongergevoel meer.


Hoe kom je dan in ketose?

Het is natuurlijk handig om te weten waar nu al die koolhydraten in zitten. Anders kun je ze niet uit je voedingslijst schrappen.

Buiten de lijsten en recepten die we hier plaatsen is het aanbevolen zelf op verpakkingen te kijken. Dat is een klein aanwensel, maar vele producten hebben verborgen koolhydraten en suikers. Er staat zelfs vaak “koolhydraatarm” op. Maar als je het leest zie je dat er toch koolhydraten in zitten.

Wil je dus in ketose komen, dan zul je voedingsmiddelen met koolhydraten uit je lijstje moeten schrappen.

Veel koolhydraten zitten onder andere in brood, pasta, aardappelen, rijst, peulvruchten, ontbijtgranen, frisdrank en snoep.

Aangezien de meeste mensen ongeveer de helft van hun voeding aan koolhydraten eten is dit niet echt gemakkelijk. Dit is iets wat je niet gewend bent.

Als je dus in ketose wilt raken eet je zo min mogelijk koolhydraten. Bij voorkeur niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag.

Je mag wel onbeperkt groenten eten, het liefst groene groenten.


Groene groenten mag je eten tijdens ketose

Wil je heel snel in ketose raken dan zijn de bijwerkingen soms wat heftiger. Daarom kiezen sommige mensen voor minder bijwerkingen door langzaam over te stappen naar een dieet met weinig koolhydraten. Die beginnen bijvoorbeeld met 50 gram koolhydraten per dag, en bouwen dat zo af tot de 20 gram en de ketose bereikt is.

Om toch lekker te eten vervang je alle koolhydraatrijke producten voor voedingsmiddelen met veel gezonde vetten en een gemiddeld aantal eiwitten. Bijvoorbeeld vis, vlees, eieren, kaas, avocado en olijfolie.

Over het algemeen is bijna alles met veel vet geschikt. Hoe je dit indeelt in maaltijden mag je zelf weten.

Je kunt bijvoorbeeld je dag beginnen met een roerei met champignons, of een soort English breakfast; gebakken ei, vers worstje, plakje bacon, gegrilde tomaat en wat gebakken champignons. Let op!! Geen toastbrood of witte bonen in tomatensaus!


Eieren kloppen voor roereieren

Als lunch eet je dan een salade met tonijn of gerookte kip. En als avondeten vlees of vis met veel groenten. Het beste is om geen tussendoortjes te nemen. Maar kun je echt niet zonder, kies dan voor een handjevol noten of een stuk kaas.

Wanneer je in ketose raakt hangt dus af van je voeding, en met name om de inname van koolhydraten.

Dus hoe minder koolhydraten je eet, hoe sneller je in ketose raakt. De glucosevoorraad in je lichaam moet zo verminderen zodat het lichaam overschakelt naar het gebruik van vetten. Dit kost enige tijd.

Om toch sneller in ketose te raken, kun je gebruik maken van bepaalde vetten. Dit zijn de zogenaamde MCT vetten.

Deze vetten voorzien het lichaam snel van energie maar zorgen ook voor een versnelde aanmaak van ketonen. Zo kan de toevoeging van meer MCT vetten aan je eetpatroon ervoor zorgen dat je sneller in ketose bent.

Tegenwoordig zijn MCT vetten verkrijgbaar in de vorm van olie (MCT olie) maar de vetten komen ook veelvuldig voor in kokosolie.