Koolhydraten, korte uitleg wat goede koolhydraten zijn

Koolhydraten zijn brandstoffen (energie) voor je lichaam. Net zoals vetten. 

Ook suiker valt onder de koolhydraten.  Het is geen bouwstof zoals eiwitten, maar een brandstof. Van koolhydraten of carbs (hip afgeleide van het Engelse Carbohydrates) krijg je namelijk energie. Een belangrijk deel van het eten dat je iedere dag eet bestaat uit koolhydraten. Zetmeel, suikers en vezels zijn koolhydraten in ons eten. 

Je kunt dus zeggen dat deze carbs erg belangrijk zijn. Maar het hangt er vanaf hoeveel je er neemt, en waar ze vandaan komen. Dat maakt het verschil of ze wel of niet gezond voor je zijn.

Over snelle koolhydraten:

We noemen deze ook simpele koolhydraten of enkelvoudige koolhydraten. Als je snelle koolhydaten eet gaat je bloedsuikerspiegel snel omhoog. Je hebt dan heel snel, maar kort het gevoel dat je meer energie hebt.

Je lichaam reageert hierop door insuline aan te maken. Daardoor daalt je suikerspiegel weer.

Dit is dus de reden dat het “snelle koolhydraten” worden genoemd. Omdat de energie die je er van krijgt maar heel kort is. Zo gauw als het is uitgewerkt krijg je dus ook weer een hongergevoel, waardoor je weer zin krijgt om te gaan eten.


koolhydraten zitten in producten zoals pasta

Veel snelle koolhydraten zitten onder andere in tarwe producten als pasta, wit brood, witte rijst en aardappelen. En ook snoepgoed, koek, gebak hebben veel snelle carbs. 

Hoe komt het nu dat je door te veel snelle koolhydraten onder andere een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte en overgewicht kunt krijgen?

Snelle koolhydraten zijn wel belangrijke bronnen van glucose. En we hebben een bepaalde hoeveelheid glucose nodig om ons lichaam draaiende te houden. Maar als je glucose in te grote hoeveelheden aanmaakt, wordt de overtollige glucose opgeslagen als vet. Daarom zul je bij een keto dieet deze snelle carbs moeten vermijden. 


Enkele snelle Carbs: 

  • De meeste snoep soorten
  • De meeste koeksoorten, waaronder ook ontbijtkoek.
  • Gebak
  • Frisdrank en vruchtensappen
  • Witte rijst
  • Witbrood
  • Witte pasta
  • IJs
  • De meeste ontbijtgranen en repen
  • Cornflakes
  • Cruesli
  • Fruit en gedroogd fruit
  • Suiker
  • Stroop
  • Honing
  • Jam en hagelslag

Dan zijn er ook de langzame koolhydraten:

Dit zijn goede koolhydraten en worden veel langzamer opgenomen in het lichaam dan de snelle carbs. Hierdoor wordt de glucose die in deze koolhydraten zit veel langzamer opgenomen in het lichaam en komt het dus heel langzaam en geleidelijk in het bloed terecht.

Veel langzame koolhydraten zitten onder andere in volkoren- en spelt graansoorten, zoete aardappelen, groene groenten, peulvruchten, noten, zaden en volkoren rijst of volkoren pasta.

De langzame koolhydraten noemen we ook wel complexe koolhydraten . 

Als je voedsel met langzame koolhydraten eet in combinatie met eiwitten en vetten, wordt de glucose uit de langzame carbs nog langzamer opgenomen in je lichaam. 

Bij een keto dieet schema worden lang niet al deze langzame carbs gegeten. Ze zijn dan weliswaar gezonder, maar veel van deze voedingsmiddelen bevatten toch nog veel koolhydraten.

Dat is onder andere bij peulvruchten, volkorenproducten, sommige noten en fruit. Dus wel gezond, maar teveel koolhydraten voor een keto dieet. 


Enkele langzame Carbs:

  • Bladgroente
  • Sla
  • Spinazie
  • Komkommer
  • Boerenkool
  • Tomaten
  • Sperziebonen
  • Koolsoorten
  • Brocolli